Екологічне виховання школярів на уроках трудового навчання

Тип статьи:
Авторская

Касьянова С.В — вчитель трудового навчання

Гродівської ЗОШ І-ІІІ ступенів

Покровської районної ради

Донецької області

Національна стратегія розвитку освіти в Україні на 2012–2021 роки зумовлена необхідністю кардинальних змін, спрямованих на підвищення якості і конкурентоспроможності освіти, вирішення стратегічних завдань, що стоять перед національною системою освіти в нових економічних і соціокультурних умовах, інтеграцію її в європейський і світовий освітній простір.

У «Концепції трудового виховання у середній загальноосвітній школі України» зазначено: «Концептуальною основою навчання трудового виховання повинно стати формування особистості, а не носія тільки певної суміші знань, формування людини, що живе і працює у світі техніки і складних технологій…». Вміння творчо використовувати здобуті знання є зараз соціальною цінністю, оскільки допомагає людині виконувати суспільні й професійні функції, робить можливою швидку адаптацію в нових економічних умовах.

Трудове виховання школярів займає одне з провідних місць у педагогічній спадщині В. О. Сухомлинського: «Школа майбутнього повинна найповніші використовувати для гармонійного розвитку людини все, що дає природа, і що може зробити людина для того, щоб природа служила їй. Уже через це ми повинні берегти і поновлювати багатства, які маємо».

Програма трудового навчання передбачає ознайомлення учнів із раціональним веденням домашнього господарства: як утримувати тварин, птахів, які технології вирощування сільськогосподарських культур найкращі. Проблема екологічної освіти та виховання є дуже актуальною. Саме тому дбайливе ставлення учнів до природи, творче використання її багатств-обов'язок кожного громадянина України.

Саме уроки трудового навчання, догляд за пришкільними ділянками, шкільними квітами, шкільним парком сприяють екологічному вихованню учнів.

Гродівська школа –звичайна сільська школа, яка завжди мала своє особливе обличчя і цікаві, не традиційні форми роботи. Сучасний навчальний заклад несе освітню та виховну функцію не тільки через застосування різноманітних форм і методів навчання та виховання, а також є осередком культури і передового досвіду в населеному пункті.

Гродівська школа була, є і повинна бути найкращою! Так вирішили всі ми і дружно взялись за перетворення нашого сірого, буденного, сільського життя у квітучий куточок славного козацького поселення XVII століття Гродівки. Ось так народився проект внутрішнього та зовнішнього озеленення школи «Квітуча шкільна планета», спрямований на покращення навколишнього природного середовища та формування екологічного світогляду громади, шанобливого ставлення до природи. Ця робота об’єднала всю сільську громаду, допомогла викликати живий інтерес до природи, розширила знання, сформувала екологічну, естетичну культуру, спонукала до створення зелених галерей, газонів не тільки у школі, а й вдома.

«Школа наш дім – і жити нам в нім», — як часто у нас на слуху ця фраза, як істинно відображає дійсність. Адже приємно коли заходиш до школи і відчуваєш присутність свого дому завдяки буянню зелені кімнатних рослин, які прикрашають і тішать нашу душу. Школа вабить себе не тільки з середини, але й зовні. Прилеглої території 2 гектари, тому є де озеленювати і проводи своє дозвілля. Маємо чудовий березовий гай, в якому асфальтована доріжка, а по обидва боки розкинулись лави, де на перервах відпочивають учні, а ввечері збирається молодь. У 2014 році Красноармійська райдержадміністрація подарувала школі 50 саджанців сосни, які всі прийнялися.

Шкільна громада висадила 30 корінців однорічних жоржин, морозець у вигляді бордюри завдовжки 15м, декоративну капусту, паралельно морозцю з іншого боку клумби висаджено багаторічну жовту лілію. Між морозцем і лілією висадили 37 клубнів канів, які подарувала голова селищної ради. Тільки в цьому році висаджено 250 корінців петунії.

За кожним класом закріплений квітник, на якому ростуть різні кущі та квіти, причому види останніх добираються таким чином, щоб милувати око з ранньої весни і до пізньої осені. Кожна рослина висаджується на квітник заздалегідь складеним планом. Серед квітів є як і багаторічні, так і однорічні. Ми пишаємося тим, що вже 7 років на одній із наших клумб красуються троянди, подаровані випускниками. Восьмикласники на квітнику посадили у вигляді дуги 10 туй, які виростили в школі з насіння. За ними вздовж бордюри кущі магонії та хости.

Маємо квітник, на якому зібрали вічнозелені, зелень яких розбавляє петунія та блакитна лаванда. А поряд зі спортивним майданчиком розкинувся казковий квітник, який облаштовували під час навчальної практики.

Сучасна освіта покликана озброїти учнів методами дослідження. Вищою формою такої діяльності є науково-дослідницька, до якої я залучаю школярів. Організація НДД, через яку реалізуються ідеї індуалізації навчання допомагає підліткам вивчати себе та оточуюче середовище, знайти своє місце у соціумі, приводить до творчого розвитку дитини: знайомимося з технологією вирощування сільськогосподарських рослин ( учні нашої школи прийняли участь у VІІІ зльоті учнівських виробничих бригад, трудових аграрних об'єднань школярів загальноосвітніх і позашкільних закладів який проходив 10 -12 вересня 2013 р. у м. Шостка Сумської області, де представляли Донецьку область); доглядаємо зимовий сад, який нараховує на сьогодні близько 200 горщиків квітів у зимовому саду та 400 – у класних куточках ( написали проект «Галерея кімнатних рослин»); квітники ( складено проект «Парад квітів біля школи»); дендропарк ( висаджено туї, сосни, самшит, можжевельник).

Також приймаємо участь у заходах, які проводить громада по благоустрію території села та школи (акція «Чисте село», акція «Марш парків»). Більше року у Гродівській громаді тривав проект «Всебічна стабілізаційна підтримка внутрішньо переміщених осіб та постраждалого населення в Україні» за підтримки Міжнародної організації з міграції та Європейського Союзу.

В результаті успішної реалізації проекту оновлений навчальний заклад: відремонтовано покрівлю на старому корпусі школи; замінені вікна, створено 3 гуртки (драматичний, спортивний, природничий) і оновлена робота психологічного. В рамках проекту придбано: спортивний інвентар; обладнання для оранжереї; національні та сценічні костюми; занавіс для сцени та інше.

Написали соціальний проект «Чисте село» щодо облаштування центру селища та виграли грант від Uniсef на суму 2400 грн. Прийняли участь у Всеукраїнському конкурсі-гранті « Проект шкільного куточка живої природи Фельдман Еко-парка» та зайняли І місце.

Шкільна громада об’єдналась для охорони природи та екологічних акцій.

ЗВИЧАЙНА СІЛЬСКА ШКОЛА! Мрія якої, бути екзотичною, особливою, привабливою!

Нет комментариев. Ваш будет первым!