Через дитячу творчість до виховання екологічної культури учнівської молоді..

Тип статьи:
Авторская

Через дитячу творчість до виховання екологічної культури учнівської молоді.

Гофтарчук Я.О., вчитель біології, координатор ДГО «Екологічна варта» Очеретинського селищного осередку Ясинуватського р-ну Донецької області.

Зростання кількості екологічних проблем та збільшення загального забруднення навколишнього середовища побутовими відходами підштовхують нас до необхідності більш ретельного роз’яснення цього питання дитячій аудиторії, бо саме змалку в нас формується розуміння та необхідність дотримання правил екологічної культури. Саме тому у школы було створено гурт «Еко- дизайну». Робота гурту передбачає впровадження у навчальний процес інноваційних педагогічних технологій, а саме технології естетико-екологічного виховання. Гурток розрахований на 2-річне навчання школярів. Гурток першого року занять можна комплектувати учнями 1-4класів, другого – 5-11 класів. Другий рік навчання передбачає можливість роботи окремих гуртківців за індивідуальними планами роботи. Програма містить необхідні теоретичні відомості з різних видів прикладного мистецтва, сучасних та старовинних технологій, практичні роботи по виготовленню декоративних композицій, колажів, рамок, ваз, дизайну листівок, біжутерії, тощо. Значна увага приділена формуванню знань та уявлень про українські традиції та культуру, народні ремесла: передбачені практичні роботи по виготовленню українських оберегів, Великодніх яєць, народної ляльки тощо. Зміст теоретичних відомостей відповідає практичним роботам по кожній із тем програми.

Послідовність тем у програмі, як і перелік практичних робіт, можна змінювати, дотримуючись відповідної дидактики у викладанні матеріалу.

Програма розроблена на основі особистісно-орієнтованого навчання естетико-екологічного спрямування, оскільки передбачає роботу дітей за власними проектами. Таке навчання і виховання дозволяє розширити індивідуальне поле діяльності кожної дитини, посилити її мистецький ухил, водночас ненав’язливо, направляючи цей процес у потрібне русло.

Теоретичні знання і практичні навички, здобуті учнями у гуртку виявляються міцнішими, глибшими та різноманітнішими, ніж передбачені програмою. Пояснюється це тим, що улюблене заняття спонукає дітей самостійно доопрацьовувати дома, користуватися додатковою літературою, Internet-сайтами, розвиває допитливість і наполегливість. Взагалі, навчити дітей самостійно працювати, творити, водночас пам’ятаючи про екологічний зміст своєї роботи, – одне із важливих завдань, які поставлені перед гуртком. Передбаченна також проектна діяльність, тому що недостатньо просто закликати дітей не смітити і не розводити вогнища. В багатьох дитячих садах, школах вибудовують природоохоронну роботу саме на гаслах: Не «можна», «Не роби», «Не кидай». Але поведінка навіть маленького чоловічка має бути усвідомленою, мотивованою. І до виводів про те, що сміттю не місце в лісі, він повинен прийти самостійно, хоча і під чуйним керівництвом дорослого. Саме цим цілям служить проект «Сміття», за яким ми плануємо працювати у цьому році. Вартовці приймають участь у акціях та конкурсах шкільного, районного, обласного, та всеукраїнського рівнів. Вдається залучити все більше учнів до цієї роботи. Формування навичок практичного застосування екологічної культури та освіти належить також екскурсіям. У нашій школі з 1-го по 10 клас учні залучені до екскурсій в природу під час літньої практики. Це і екскурсії-пікніки, щоб діти розуміли, як поводити себе на природі, якою вона повинна залишитися після нас. Ігри на свіжому повітрі не тільки цікаві, а й корисні для нашого здоров’я. Екскурсії-походи дозволяють побачити який багатогранний світ навколо нас і дослідити його.

Всеукраїнські конкурси:

  • У конкурсі «Колосок» брали участь протягом останніх п’яти років.
  • «Левеня2013»
  • Україна в мініатюрі – створення пам’ятника архітектури твоєї місцевості; відповідальна особа: Гофтарчук Я.О.
  • Екомастер – створення колективної творчої роботи з відходів; Отримали заохочувальний подарунок від генерального спонсора.

Щорічно в нашій школі проводяться виступи агітбригад серед учнів початкової школи і виступи еко-театрів серед учнів 9-11 класів. Учні ознайомлюють один одного з актуальними екологічними проблемами, шукають шляхи їх розв’язування, закликають кожного замислитися над тим, що саме він може зробити?

Акція: «Чисте місто» Учні школи з вчителями виходять на прибирання селища.

Літом вартівнями була розчищена ділянка від сміття та прикрашена зробленими з пляшок поробками.

Сучасне виховання має відігравати випереджальну роль в демократичному процесі, ставати засобом відродження національної культури, припинення морально-духовної деградації, стимулом пробудження таких якостей, як совість, патріотизм, людяність, почуття власної гідності, творча ініціатива, підприємливість тощо; гарантом громадянського миру і злагоди в суспільстві.

Дякую за увагу!

Література:

  • Щомісячний пізнавально-розважальний журнал для дітей 6-10 років «Професор Крейд» травень 2013 №5(99)
  • Уроки для стійкого розвитку: посібник для вчителя навч.курсу за вибором для учнів 8 кл./авт..-укладач.: О.І.Пометун та ін. Видання друге. – К.: Логос, 2010. – 79с.
  • Грищенко І.В. Формування екологічної культури особистості на основі узгодження емоційного і дієво-практичного засобів впливу на особистість учня. // Біологія. — 2008. — №9(201). — С.2-7
  • Гладка Л.І. Підходи до формування структури та змісту шкільної екологічної освіти.// Біологія. – 2011. — №3(303). – С.5-9
Нет комментариев. Ваш будет первым!